Us canada skatteavtalet optioner


Kommentar till skatteavtalet mellan Kanada och USA, femte protokollet den 21 september 2007, efter tio långa år av pågående förhandlingar, undertecknade USAs finansminister och den kanadensiska finansministern ett viktigt skatteavtal som uppdaterade vissa bestämmelser i Kanada-USA-skatteavtalet. Denna uppdatering, femte protokollet, var avsedd för att rätta till det drag som föråldrade skattebestämmelser har haft på kapitalmobilitet och också att begränsa gränsöverskridande skattearbitrage. Något överraskande har protokollet dragit blandade reaktioner. Även om man erkänner det så länge sedan har kanadensiska skatteutövare kritiserat vissa bestämmelser som dåligt utarbetade och saknar bredd och flexibilitet för att utvecklas med alltmer sofistikerade finansiella strukturer. Protokollområdet är ambitiöst. Bestämmelserna är avsedda att: Eliminera källskatt vid gränsöverskridande räntebetalningar. Förlänga traktamenteförmåner till medlemskap i aktiebolag. Begränsa hybridföretagens förmåga att hävda fördragsförmåner. Omdefiniera vissa fasta fastighetsgränser. Tillåt skattebetalare att kräva att viss nyckel Dubbelskattefrågor lösas genom skiljeförfarande Bevilja ömsesidigt erkännande av pensionsavgifter och klargöra beskattningen av optioner som uppstår genom gränsöverskridande anställning. Kanada har också nu äntligen antagit en begränsning av förmånsbestämmelser som leder till att den överensstämmer med andra amerikanska konventionspartner. Protokollet träder i kraft den dag som både Canadas House of Commons och US Senate fullbordar sina respektive konstitutionella och processuella krav och har utbytt ratifikationsinstrument. (Den kanadensiska regeringen godkände lagstiftningen om genomförande av protokollet i december 2007 (Bill S-2, en lag om ändring av Kanada-United States Tax Convention Act 1984) protokollet väntar nu på ratificering av den amerikanska senaten.) Vissa bestämmelser kommer att tillämpas retroaktivt, medan andra kommer att försenas tills protokollet är ratificerat. Räntebärande ränta: Räntebärande skatter på ränta som betalats ut till utländska medborgare för skuldsättning mellan parter som handlar med varandra om vapens längd (dvs. orelaterad) kommer att helt elimineras från och med den 1 januari 2008, förutsatt att räntan inte är delaktigt knuten till vinstprestanda). Skatteskatt på räntor betald på skuldrelaterad skuld kommer att fasas ut över en treårsperiod. Den första dagen i den andra månaden efter att protokollet ratificerats (troligen 2008) kommer källskatt på räntor betalda på lån i samband med lån att sänkas till 7. Räntan kommer att sjunka till 4 följande år och kommer att helt elimineras i det följande året. Enligt de kanadensiska skattereglerna är ränta avdragsgilla på periodiserad basis. Uppskjutningen av den faktiska betalningen av ränta till ett efterföljande skatteår med en lägre källskattesats kan öka kassaflödet. Den 13 november 2007 införde den kanadensiska regeringen ett ändringsförslag till de kanadensiska inhemska inkomstskattelagen för att eliminera källskatt på alla ränta som betalats ut till Kanada för vapenlängdsskulden (Bill C-28, Budget och ekonomisk förklaring genomförande akt, 2007). Beslutet att förlänga denna fördragsbidrag till alla Canadas fördragspartners genom att ändra inhemsk skattelag inom några veckor efter det amerikanska protokollet ställer frågan om varför det tog så lång tid att uppnå samma resultat med Kanadas största handelspartner. Förmodligen kan det uppfattas som att devalvera formaliteten i förhandlingsförfarandet för fördrag. Utdelningar: Även om Förenta staterna har förhandlat om nedsatt utdelningskvoter med andra länder (t. ex. Förenade kungariket), har Förenta staterna och Kanada kommit överens om att inte göra några förändringar i utdelningsskattesatserna, även om det har funnits någon måttlig anpassning av snygga definitionella problem. Följaktligen kommer 15-räntan (reducerad till 5 när mottagarbolaget äger 10 eller mer av den betalande bolagets röstbehållare) att förbli i kraft. Enligt reglerna om genomgång av protokollet förklaras en förändring att den reducerade 5 räntesatsen på utdelningar kommer att tillämpas på utdelningar som betalas av ett kanadensiskt bolag när aktierna i det kanadensiska bolaget ägs av ett amerikanskt företag genom ett amerikanskt generellt partnerskap eller LLC. Innan protokollet, när ett amerikanskt bolag ägde ett kanadensiskt företag genom ett amerikanskt partnerskap, skulle utdelningar som betalats av det kanadensiska företaget (vilket slutligen hamnade i det amerikanska bolaget) inte vara berättigade till den nedsatta 5 utdelningsavtalet Amerikanska bolaget ansågs inte äga aktierna i det kanadensiska företaget som innehas av det amerikanska allmänt partnerskapet. Enligt protokollet anses amerikanska bolaget äga aktier i det kanadensiska företaget. För att fastställa huruvida det nödvändiga 10 ägarprovet är uppfyllt för denna reducerade källskattesats är utkikningsregeln endast tillgänglig för en amerikansk invånare som är ett bolag och som har intresse för en skattemässigt transparent enhet. Exempel 1: US Corp. är bosatt i USA och 50 medlemmar i ett amerikanskt generellt partnerskap, som är 80 aktieägare i C. ett kanadensiskt bolag. USA kommer att anses ha 40 (50 av 80) av C. Därmed kvalificerar USA för 5-dragets utdelningshastighet (eftersom ägandet av C är större än 10). Fördelningar från amerikanska baserade fastighetsinvesteringar (REIT) kommer att täckas av fördragets utdelningsartikel. REIT-utdelningar till personer bosatta i Kanada kommer att bli föremål för 15 källskatt om ägandet i REIT är 5 eller mindre eller för ett förtroende som är en diversifierad REIT om ägandet är 10 eller mindre. Övriga REIT-utdelningar kommer att vara föremål för den inhemska amerikanska källskattesatsen på 30. Aktiebolag LLCs behandlas som passagerarfordon för amerikanska beskattningsändamål (förutsatt att det inte har gjorts några kontroller i valet). Den långsiktiga positionen för Kanada Revenue Agency (CRA) var att LLCs inte var bosatta i USA eftersom de inte betalade skatt där. Följaktligen var LLCs inte berättigade till fördelarna med skatteavtalet i Kanada och USA, så att passiva betalningar som gjorts av kanadensiska enheter var föremål för 25 källskatt och att det inte fanns ett permanent etableringsskydd. Enligt det nya protokollet kommer CRA att se igenom LLCs och effektivt utvidga fördraget till USA LLC, förutsatt att LLC-medlemmen är bosatt i Förenta staterna och skulle ha beskattats vid mottagandet av utländsk inkomst på samma sätt som LLC. Exempel 2: R. en U. S. LLC, ägs 60 av en amerikansk person och 40 av ett mexicanskt företag. Endast 60 av R s kanadensiska källinkomster har rätt till kanadensiskt fördragsskydd. Den del som ägs av den mexikanska enheten kan inte förlita sig på de kanadensiska bestämmelserna, även om Mexiko har ett avtal med Kanada. Hybrid Entiteter Utan tvekan kommer de mest kontroversiella protokollbestämmelserna att neka fördragen fördelar när intäkter, vinster eller vinster härrör från hybrid enheter och från hybrid enheter. Avsättningen för poster som härrör från hybridföretag skulle gälla för inkommande kanadensiska finansieringsstrukturer såsom syntetiska icke-hemägda företag (NRO), medan avsättningen för poster som härrör från hybridföretag skulle gälla när ett amerikanskt moderbolag erhåller intäkter från en utländsk enhet som är bortse från amerikanska skattemässiga ändamål, såsom ett kanadensiskt obegränsat ansvarstagande företag (ULC) (en bortskriven enhet enligt reg. Sec 301.7701-2 (b) (8) (ii) (A) (1)). Anfallet på hybridstrukturer skulle också påverka amerikanska inkommande finansieringstransaktioner, såsom de amerikanska tornstrukturerna som kanadensiska företag använder för att finansiera dotterbolag i USA, vilket resulterar i ökade kostnader för att använda sådana finansieringsarrangemang. Exempel 3: Före det femte protokollet, om ett amerikanskt företag ägde 100 av aktierna i N. ett kanadensiskt Nova Scotia obegränsat ansvarstagande bolag (NSULC), skulle eventuella utdelningar som N betalas ut till sin amerikanska förälder vara berättigad till en fördragsminskad 5 räntesats. Enligt protokollet skulle de utdelningar som betalas av N omfattas av en 25 källskattesats utan någon fördragsminskning tillgänglig för N eftersom dess skattebehandling i Kanada (dvs anses vara ett bolag) inte är densamma som dess amerikanska skattebehandling (dvs. betraktas som en ignorerad eller genomsträckt enhet). Exempel 4: US. ett amerikanskt bolag, äger 100 av aktierna i C. ett kanadensiskt bolag. USA och ett av dess amerikanska dotterbolag är partner i P. ett kanadensiskt partnerskap. Ett check-the-box-val för att behandla P som ett företag för US-ändamål är arkiverat, vilket skapar en omvänd hybrid. USA lånar pengar från en amerikansk bank som den överför till P. I sin tur, P lånar fonderna till C. Enligt de nuvarande reglerna skulle kreditinstitutet se igenom P så att ränta betalat av gäldenären C till fordringsägaren P skulle ha rätt till en fördragsminskning av källskattesatsen på 10 (eller mindre som fasoutsparken). Denna struktur resulterar i ett dubbelavdrag av intresse, nämligen en gång i USA av USA, eftersom räntan är skyldig till den amerikanska banken och igen i Kanada av den kanadensiska företagsgäldenären. Även om P (den omvända hybriden) skulle definieras som ett kontrollerat utländskt bolag (CFC) för amerikanska skatteändamål skulle dess ränteintäkter inte vara föremål för nuvarande amerikanska beskattning som subpart F-inkomst till USA på grund av undantag från samma land (Sec 864 (d) (7)). Enligt protokollet skulle de ovan nämnda räntebetalningarna nekas fördragsförmåner och omfattas av 25 källskatt vid källan. Exempel 5: I den klassiska amerikanska inkommande finansieringsstrukturen känd som tornstrukturen, C. ett kanadensiskt bolag, äger 100 av W. ett amerikanskt operativt företag. C är också en partner i L. ett amerikanskt begränsat partnerskap (LP) som kontrollerar rutan som ska behandlas som ett företag för amerikanska skatteändamål (en inhemsk omvänd hybrid). L är aktieägare i N. en kanadensisk NSULC, som kontrollerar lådan som inte ska beaktas för amerikanska skatteändamål (en hybrid). N har 100 intresse för X. ett amerikanskt LLC (ett medlem med ensamstående medlem, bortse från USA: s skatteändamål). L lånar från en amerikansk bank och kapitaliserar N med den rätta kombinationen av skuld till eget kapital så att den passar in i Sec. 163 (j). N använder i sin tur dessa medel för att kapitalisera X. som i sin tur lånar medel till W. För amerikanska skatteändamål skulle räntor betalda av W betraktas som räntekostnad med W och som ränteintäkter med L. USA: s inhemska reverse hybrid. Denna ränteinkomst skulle kompenseras av räntekostnaden betalad av omvänd hybrid till den amerikanska banken. Efter att ha betalat andra administrativa utgifter skulle L lämnas med en inkomstavgift som omfattas av amerikansk beskattning. För kanadensiska skatteändamål, på sin kanadensiska avkastning, C. den kanadensiska föräldern skulle kunna dra av räntan L betalad till banken. N och X betraktas som företagsenheter för kanadensiska skattemässiga ändamål, varigenom ränteintäkterna i dessa enheter kopplas samman. För att lägga till denna strukturens skönhet skulle andra kanadensiska skatteregler återge den ränta som betalas av W till X till aktiv företagsinkomst i händerna på X. Repatrieringen av dessa medel via N till den kanadensiska föräldern skulle vara en skattefri sammanslagningsutdelning. Bankens upplåning skulle ge upphov till två ränteavdrag inom samma ekonomiska företagsgrupp. Enligt protokollet skulle eventuella belopp som ett kanadensiskt bolag erhållit omfattas av en 30 källskattesats. Detta avstående gäller när medel flyttas från X till N. Exempel 6: C och D. två amerikanska företag, är medlemmar i K. ett kanadensiskt partnerskap. K har 70 intresse för ett kanadensiskt operativt företag. Eftersom K behandlas som ett genombrott för både amerikanska och kanadensiska skatteändamål skulle inga förnekande av fördragsförmåner uppstå. Permanenta etableringar De nya bestämmelserna avser ett företag i ett land som har ett fast driftställe i det andra landet där det annars inte skulle ha haft en sådan etablering om företaget tillhandahåller tjänster i det andra landet genom en person som är närvarande i annat land i en period på 183 dagar eller mer under en tolvmånadersperiod under en sådan period består mer än 50 av företagets brutto aktiva företagsintäkter av inkomst som härrör från sådana tjänster som utförs i det andra landet. Dessutom kommer ett fast driftställe att anses föreligga där företaget tillhandahåller tjänster i det andra landet för sammanlagt 183 dagar eller mer under en tolvmånadersperiod för samma projekt (eller anslutna projekt) för kunder som är bosatta i det andra landet eller för kunder som har ett fast driftställe i det andra landet och tjänsterna tillhandahålls för det fasta etableringsstället för den andra kunden. Ändringarna gäller från och med 1 januari 2010. Begränsning av förmåner (LOB) Kanada har gått med på att tillämpa LOB-bestämmelserna i andra amerikanska skatteavtal. Hittills har endast USA tillämpat dessa bestämmelser. Den här nya regeln kommer att se till att Kanada fullt ut deltar i bekämpningen av avtalshandlingar och ger Kanada rätt att tillämpa generell skattemissionsdoktrin för att säkerställa att transaktioner inte strider mot den övergripande avsikten med bestämmelserna i fördraget. Denna bestämmelse kan väsentligt påverka vissa inkommande kanadensiska strukturer. Exempel 7: P. ett amerikanskt företag, är en 49 medlem i L. en U. S. LLC. M. ett mexikanskt bolag, är en 51 medlem i L. L äger 100 av C. ett kanadensiskt bolag. Som diskuterats tidigare, under det nya protokollet behandlar CRA L som finansiellt genomskinligt och kommer att se till LLC-medlemmarna för att fastställa avtalets behörighet för kanadensisk källinkomst. LOB-bestämmelserna kommer dock att trumma reglerna för genomkörning. I det här exemplet, eftersom mer än 50 av L s intäkter inte är till förmån för amerikanska invånare, kommer CRA att neka fördragen fördelar på alla betalningar som gjorts av C till L och inte bara den 51 del som kan hänföras till M. Utdelningar som betalas av C skulle vara föremål för 25 källskatt. Denna bestämmelse har orsakat en hel del kontroverser. Baserat på informella diskussioner med kanadensiska skatteansvariga har frågan identifierats som ytterligare analys, och förtydligande förväntas i de tekniska noterna till protokollet. Pensionsbidrag Som ett erkännande av rörligheten för anställda mellan Kanada och Förenta staterna och för att inte försämra tillgången till gränsöverskridande pensions - och livräntaförmåner avser protokollet att modernisera pensionsavsättningarna för att erkänna bidrag till pensionskostnader. Specifikt kommer dessa bestämmelser att påverka personer som är bosatta i ett land och arbetar i det andra landet och bidrar till pensionsplaner eller andra typer av anställningsrelaterade pensionsordningar i det land där de arbetar. De kommer också att påverka de personer som flyttas från hemlandet till det andra landet på kortare arbetsuppgifter (dvs. färre än fem år) och fortsätter att bidra till sina hemlands pensionsplaner. I sådana fall, förutsatt att vissa villkor är uppfyllda, kommer pensionsavgifter till dagpenningspensioner att betraktas som bidrag för inhemska landets avdrag. I båda fallen kommer förmåner som uppkommer i planerna inte att omfattas av nuvarande beskattning. Optionsoptioner För att eliminera förvirringen kring vilket land som behåller rätten att beskatta optionsrätter, ger bestämmelserna klarhet i inköp av optionsoptioner för de anställda som erhållit optioner medan de är anställda i ett land som därefter arbetar för samma arbetsgivare eller ett företag med anknytning till samma arbetsgivare, i det andra landet, innan man utövar eller avyttrar aktieoptionen (eller aktien). Enligt dessa nya inköpsbestämmelser kommer förmånen att erhållas proportionellt baserat på platsen för den enskildes huvudsakliga anställningsort mellan den tid som optionen beviljades och den tid den utövades (eller delningen avyttrades). Även om många utövare redan har använt denna metod för att köpa optionsoptioner, undanröjer dessa bestämmelser osäkerheten i samband med deras allokeringsmetod. Grundjusteringar för utvandrarnas vinster För närvarande, när en person flyttar till Förenta staterna från Kanada och vid flytten äger tillgångar som har orealiserade vinster, uppstår dubbelbeskattning från frånvaro av symmetri i skattereglerna. Enligt protokollet, om en person med orealiserade vinster på egendom upphör att vara bosatt i ett land och behandlas som bortskaffad viss egendom i det landet, kan den enskilda personen välja att ha den bedömda dispositionen och förvärvshändelsen också tillämplig i den nya hemland. Denna bestämmelse gäller för dispositioner (emigrationer) efter den 17 september 2000 (sju år retroaktiv ansökan). Exempel 8: E. en emigrant från Kanada till USA, äger aktier som kostar 100 och är 1000 värda vid avgångstidpunkten. Enligt de kanadensiska reglerna för inhemsk skatt utlöser avgiftsskatteavdraget en bedömd disposition och återköp av sådan egendom, vilket resulterar i beskattning av 900 vinsten i Kanada. Enligt protokollet kan E välja att få denna händelse att inträffa för amerikanska inkomstskatt innan du kommer in i USA. E uppnår en upphöjning på grundval av sina aktier till 1000 (för amerikanska och kanadensiska ändamål) och eventuell realisationsvinst eller kapitalförlust vid framtida disposition av sådana aktier medan E är bosatt i USA kommer att beräknas med en skatt grund av 1000. Tvistlösning De nya bestämmelserna lägger till ett bindande skiljedomsförfarande som beskrivs som obligatoriskt skiljeförfarande för lösning av behöriga myndighetstvister. Processen är emellertid helt valfri för skattebetalaren. Den nya processen beskrivs som obligatorisk skiljedom eftersom det är obligatoriskt för inkomstmyndigheterna om skattebetalaren väljer skiljeförfarande i ett ärende. Denna nya regel gäller för fall som redan behandlas när protokollet träder i kraft och i ärenden som därefter kommer att övervägas. Slutsats Ovanstående bestämmelser bör gå långt för att undanröja hinder för effektiv tillämpning av de kanadensiska och amerikanska skattereglerna. Det är emellertid oroväckande att länderna tog så lång tid för att komma överens om frågor som inte är tekniskt komplexa på ytan. Dessa bestämmelser speglar alla förändringar som drivs och nödvändiggörs av den internationella investerarens och migrerande arbetstagares ekonomiska verkligheter. Det är hoppas att framtida förändringar kommer att genomföras effektivt och snabbt på ett sätt som återspeglar den hastighet med vilken verksamhet idag bedrivs. Kanada: skatteavtalet Dubbelbeskattningsavtalet, ändrat genom protokoll som undertecknades den 15 april 1980, den 16 oktober 1985 och den 7 maj 2003, gäller i Kanada från och med den 1 januari 1976. Konventionen är effektiv i Förenade kungariket för: Petroleumintäktsskatt för eventuell avgiftsperiod före eller med den 1 januari 1976 Korporationskatt för varje räkenskapsår som börjar den 1 april 1976 eller senare Skatte - och kapitalvinstskatt för varje år av bedömning som börjar den 6 april 1976 eller senare utvecklingsmarkskatt för eventuellt realiserat utvecklingsvärde som uppkommer den 1 augusti 1976. Utbytet av anteckningar om skiljeförfarande för 2015 undertecknades den 11 augusti 2015, trädde i kraft den 21 december 2016 och träder i kraft i Storbritannien och Kanada från det datumet. De arrangemang som anges i noteringsutbytet från 2015 lägger till extra regler för bestämmelserna om skiljeförfarande som infördes i Dubbelbeskattningskonventionen Kanada - Storbritannien enligt 2014 års protokoll. Dokumentinformation Publicerad: 25 januari 2015 Uppdaterad: 5 januari 2017 5 januari 2017 2015 CanadaUK Utbyte av anteckningar om skiljeförfarande - Ej i kraft uppdaterad med ny pdf. 11 april 2016 Tillagt beskrivande text: 2015 års utbyte av anteckningar om skiljeförfarande undertecknades den 11 augusti 2015 och har ännu inte trätt i kraft. 25 januari 2015 Första publicerad. Archived - Backgrounder Arkiverad information tillhandahålls för referens, forskning eller rekordhantering. Det är inte föremål för Canadas webbstandarder och har inte ändrats eller uppdaterats sedan det arkiverades. Vänligen kontakta oss för att begära ett annat format än de som finns tillgängliga. Det femte protokollet till Kanada-Förenta staterna inkomstskattskonventionen Key Points Skattefördrag förhindrar dubbelbeskattning, biståndsskattehantering och förbättrat samarbete. Inom Canadas nätverk av över 85 skatteavtal är Kanada-Förenta staternas inkomstskattskonvention särskilt viktig. Konventionen tecknades 1980. Detta är den femte uppsättningen ändringar (protokoll) sedan dess. Det femte protokollet ger betydande fördelar för kanadensiska individer och företag genom att eliminera källkods källskatt på gränsöverskridande räntebetalningar, så att skattebetalare kan kräva att annars olösliga dubbelskattefrågor lösas genom skiljeförfarande som säkerställer att det inte finns någon dubbelbeskattning av utvandrarnas vinster förlängning av fördragsförmåner till aktiebolag som ger ömsesidigt beskattningsersättning av pensionsavgifter förtydligande hur optionsoptioner beskattas och genomförande av många tekniska förbättringar och uppdateringar. För att bli en del av Canadas lag måste femte protokollet antas av parlamentet. Regeringen planerar att införa den obligatoriska lagstiftningen vid en tidig möjlighet. Viktig Anmärkning: Denna Backgrounder är en allmän, enkel språklig guide till regler, dokument och praxis som är inherent komplexa. Medan alla ansträngningar har gjorts för att säkerställa noggrannhet, är denna handbok varken en komplett teknisk beskrivning eller en officiell tolkning av de ämnen som diskuteras. De angivna exemplen är förenklade fall som inte är avsedda att visa faktiska personer eller transaktioner. Skatteavtal När en medborgare i ett land tjänar inkomst i ett annat land - vare sig genom att bedriva verksamhet, göra en investering eller vara anställd där - finns det möjlighet till dubbelbeskattning. Detta beror på att både bosättningslandet och det land där intäkten är uppbörd kan rättfärdigt hävda rätten att beskatta samma inkomst. För att förhindra denna dubbelbeskattning tecknar länder bilaterala skatteavtal (även kallade skatteavtal eller dubbelbeskattningsavtal). Dessa avtal, som blir juridiskt bindande när de ratificerats, anger vilket land som ska beskatta särskilda inkomstformer i en rad olika situationer. Skatteavtalen bidrar också till att tillämpa skattelagstiftningen genom att tillhandahålla utbyte av information mellan skattemyndigheter. Och fördragen innehåller mekanismer för att lösa skillnader mellan synpunkter mellan länder på frågor som karaktärisering av ett visst inkomst eller där det intjänades. Med en dynamisk ekonomi och en mobil befolkning är skatteavtalet allt viktigare för Kanada. De som drar nytta av landets skatteavtal innehåller etablerade företag som driver eller investerar utomlands, nya företag som söker utländska investeringar och individer som kanske vill arbeta tillfälligt i ett annat land eller egna fastigheter där. En skatteavtal ger alla dessa människor pålitliga svar på var de måste betala skatt. Canadas skatteavtal nätverk är omfattande: vi har DTA med över 85 länder, inklusive våra NAFTA-partners, nästan alla länder i Europeiska unionen och OECD (organisationer för ekonomiskt samarbete och utveckling), många medlemmar av Commonwealth och La Francophonie, och snabbt växande länder som Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika. Kanada-Förenta staternas inkomstskattskonvention Kanada-Förenta staternas skatteavtal är, med tanke på djupet av Canadas band med Förenta staterna, särskilt viktigt. Liksom alla Canadas DTA, är Kanada-USA-fördraget baserad på en modell som utvecklats av OECD, men den har alltid inkluderat några speciella funktioner som återspeglar det unika förhållandet mellan Kanada och USA. När gränsöverskridande affärs - och investeringspraxis utvecklas måste skatteavtalet ändras även om det ska förbli effektivt. Den nuvarande Kanada-Förenta staternas inkomstskattskonventionen tecknades först 1980. Den har uppdaterats fyra gånger - 1983, 1984, 1995 och 1997. Dessa fyra protokoll (uppsättningar av ändringar i fördraget) omfattade ett brett spektrum av punkter, men de alla bidrog till att säkerställa att fördraget antog den senaste utvecklingen i de två ländernas skattepolitik samt de förändrade behoven hos kanadensiska och amerikanska individer och företag. Canadas 2007 Budget noterade att principiellt avtal hade uppnåtts med USA om ett femte protokoll för att uppdatera skatteavtalet. Det femte protokollet Protokollet som undertecknades den 21 september 2007 föreslår att ändra och uppdatera många av bestämmelserna i den nuvarande Kanada-USA-inkomstskattskonventionen. Detta femte protokoll träder i kraft när det lagts (ratificerats) av både kanadensiska och amerikanska regeringar (eller den 1 januari 2008 om det ratificerats 2007). Protokollet åtföljs av två utbyten av diplomatiska noter som beskriver många av de mer tekniska aspekterna. Nedan följer korta förklaringar om flera viktiga delar i protokollet: Eliminering av källskatt på intresse Vem det påverkar: Enhver bosatt i Kanada eller USA som betalar intresse för en person i det andra landet. Nuvarande regel: Om ränta betalas över gränsen mellan Kanada och USA, tillåter skatteavtalet i allmänhet betalarens hemland (källlandet) att beskatta detta intresse. Skatten, upp till 10 skattesats, samlas in genom att kräva att betalaren hämmar och betalar en del av räntebetalningen - därav begreppet källskatt. Ny regel: Källlandet kan inte beskatta gränsöverskridande intresse. Exempel: En hemmahörande i Kanada som lånar pengar från en amerikansk långivare kommer inte längre att behöva hålla tillbaka och överlåta kanadensisk skatt på räntebetalningarna. Betydelse: Minskar lånekostnaderna gör gränsöverskridande investeringar effektivare. Ansökan: Gäller räntor betald mellan orelaterade (armarlängd) personer - t. ex. en bank och dess kund - från och med den andra månaden efter det att protokollet trätt i kraft. För räntor som betalas mellan närstående personer - t. ex. ett dotterbolag och dess moderbolag - fullt undantag gäller från och med det tredje året efter ikraftträdandet. (För första och andra år efter ikraftträdandet sänks källskattesatsens skattesats från 10 till 7 respektive 4). Vem det påverkar: Innehavare i Kanada eller USA som står inför potentiell dubbelbeskattning som inte löses genom fördragets regler eller genom förhandlingar mellan de två intäkterna. Nuvarande regel: Utöver de många specifika bestämmelserna har skatteavtalet en allmän backstop-regel som tillåter inkomstmyndigheterna att komma överens om de inte löser ett problem mellan dem. (Ett frivilligt skiljedomsförfarande - ett i vilket de två länderna själva måste komma överens med skattebetalaren att överlämna ärendet till skiljenämnden - är auktoriserad enligt det nuvarande fördraget men har inte genomförts.) Om inkomstmyndigheterna inte löser tvisten mellan dem finns det ingen ytterligare mekanism för att lösa tvisten. Det innebär att skattebetalare inte kan försäkra sig om att deras dubbelbeskattningsproblem kommer att lösas. Ny regel: I de viktigaste frågorna som kräver överenskommelse från inkomstmyndigheterna kan skattebetalarna tvinga myndigheterna att hänskjuta sin tvist till bindande skiljeförfarande. Observera att denna procedur är helt valfri för skattebetalaren: Den nya regeln beskrivs som obligatorisk skiljedom eftersom det är obligatoriskt för intäkterna. Exempel: Ett amerikanskt företag säljer varor till sitt kanadensiska moderbolag till ett visst pris. Amerikanska bolaget utsätts för en amerikanska överföringsprissättningskontroll som avgör att ett högre pris ska gälla för varorna och bedömer mer inkomst i dotterbolaget. Dock kan de kanadensiska myndigheterna inte överens med det högre överföringspriset och minska de kanadensiska företags kostnader för varorna. De två skattemyndigheterna kan inte nå överens. Företagen kan, på vissa villkor, välja att kräva att skattemyndigheterna lägger saken i bindande skiljeförfarande. Detaljer om skiljeförfarandet anges i utbyte av diplomatiska noter. Betydelse: Ökar skattebetalarnas förtroende för att skatteavtalet kommer att lösa eventuell dubbelbeskattning. Ansökan: Gäller fall som, när protokollet träder i kraft, redan är föremål för överenskommelse enligt avtalet om ömsesidig överenskommelse, liksom fall som därefter kommer att övervägas. Skattebetalarnas migration - skydd mot dubbelbeskattning Vem det påverkar: Personer som upphör att vara bosatta i ett land och bli bosatta i den andra. Nuvarande regel: Skatteavtalet tillåter varje land att beskatta sina invånare på alla sina kapitalvinster. Ingen bestämmelse görs för att ett land kan beskatta emigranter på eventuell vinst före avgång (som Kanada gör, genom att behandla dem som att ha avyttrat de flesta typer av egendom för rättvist marknadsvärde). Ny regel: Om personen slutar vara bosatt i ett land och blir bosatt i den andra, behandlas en individ av det första landet efter att ha avyttrat en egendom, kan individen välja att behandlas även i det andra landet (den nya hemland) som att ha avyttrat och återköpt fastigheten vid tidpunkten för byte av bostad. Exempel: En emigrant från Kanada till USA äger aktier som kostar 100 och är värda 1.000. Kanada behandlar emigranten som att ha sålt aktierna för 1 000, realiserar en 900 kapitalvinst (450 beskattningsbar realisationsvinst). Utvandraren kan välja att bli behandlad för USA: s skatteändamål, eftersom han har insett att 900 vinst innan han blev bosatt i USA. USA kan beskatta eventuell framtida vinst över aktiernas 1000 värde, men kommer inte att beskatta någon av vinsten som uppkommit under det att individen var bosatt i Kanada. Betydelse: Förhindrar dubbelbeskattning av förflyttningsvinster. Ansökan: Gäller dispositioner (dvs. emigrationer) som ägde rum efter den 17 september 2000 (det datum som US Treasury och Canadas Department of Finance tillkännagav en överenskommelse om denna fråga). Begränsade företag (LLC) och andra hybridföretag Vem det påverkar: Enheter som behandlas som företag enligt lagen i ett land, men behandlas som partnerskap (eller genomgående fordon) i det andra landet. Nuvarande regel: Inget specifikt boende av dessa hybrid enheter. För att dra nytta av skatteavtalet (minskad källskatt etc.) måste ett företag vara bosatt i (dvs. skattepliktigt i) ett av konventionsländerna. Om ett företag är ett genomgående fordon i sitt hemland är det inte skattepliktigt där istället beskattas dess investerare direkt när det tjänar inkomst. Men om det andra landet ser enheten som ett bolag, kommer det andra landet att tillämpa uppehållstillståndet (beskattningsbarheten) för företaget själv och enheten kommer att misslyckas. Ny regel: Inkomster som invånare i ett land tjänar genom en hybrid enhet kommer i vissa fall att behandlas av det andra landet (källlandet) som förvärvats av en hemvist i hemlandet. On the other hand, a corollary rule provides that if a hybrid entitys income is not taxed directly in the hands of its investors, it will be treated as not having been earned by a resident. Example: U. S. investors use an LLC to invest in Canada. The LLC - which Canada views as a corporation but is a flow-through vehicle in the U. S. - earns Canadian-source investment income. Provided the U. S. investors are taxed in the U. S. on the income in the same way as they would be if they had earned it directly, Canada will treat the income as having been paid to a U. S. resident. The reduced withholding tax rates provided in the tax treaty will apply. Significance: Removes a potential impediment to cross-border investment. Reduces incidence of double non-taxation through better matching of tax rules in the two countries. Application: Basic rule applies for withholding tax purposes as of the second month after the Protocol enters into force. Corollary rule applies after two years. Pensions amp other registered plans - mutual recognition Who it affects: Cross-border commuters - individuals residing in one country and working in the other - who contribute to a pension plan (or any of certain other employment-related retirement arrangements) in the country where they work. Also individuals who move from one country to the other on short-term (up to five years) work assignments, and continue to contribute to a plan or arrangement in the first country. In certain cases, such persons employers may also benefit. Current rule: No rule in respect of contributions, meaning no assurance that they may be deducted for tax purposes in the country of employment. New rule: Provided certain conditions are met, cross-border commuters may deduct, for residence country tax purposes, the contributions they make to a plan or arrangement in the country where they work. Similarly, those who move for work and meet certain conditions can deduct, for source country tax purposes, their contributions to a plan or arrangement in the other country, for up to five160years. In both cases, accruing benefits are not taxable. Examples: (1) A resident of Canada is employed in the U. S. and contributes to an employer-sponsored pension plan there. The employees contributions to the plan (up to the employees remaining RRSP deduction room) will be deductible for Canadian tax purposes. (2) An employee of a Canadian company is assigned for three years to a related U. S. company. The employee keeps contributing to the employee pension plan of the Canadian company. For U. S. tax purposes, both the employee and the U. S. company will be able to deduct the contributions. Significance: Facilitates movement of personnel between the two countries by removing a possible disincentive for commuters and temporary work assignments. Application: Applies for taxation years that begin after calendar year in which the Protocol enters into force. However, if ratification is completed in 2007 the rule applies for taxation years that begin in 2008 (i. e. the same calendar year that the Protocol enters into force). Stock options - apportionment of taxing rights Who it affects: Employees who are granted employee stock options while employed in one country, and who then work for the same or a related employer in the other country before exercising or disposing of the option (or disposing of the share). Current rule: No specific rule provides for the apportionment between the two countries of a stock option benefit in such cases. New rule: The income in question (the stock option benefit) will generally be considered to have been derived in a country to the extent that the individuals principal place of employment was in that country during the time between the granting of the option and its exercise (or the disposition of the share). Example: An employee of a United States company is granted a stock option on January 1, 2009. On January 1, 2010, the employee is moved from the companys U. S. head office to its Canadian subsidiary. On December 31, 2011, the employee disposes of the option, giving rise to an income inclusion. Unless the revenue authorities agree that the circumstances warrant departing from the usual rule, one160third of the income will be treated as having arisen in the U. S. and two thirds in Canada. Significance: Gives clarity as to the sourcing of stock option benefits adds certainty that double taxation will not arise. Application: As a set of detailed, technical rules, this is included in an exchange of diplomatic notes, rather than in the Protocol itself. Enters into force on the same date as does the Protocol. Next Steps To take effect, the Protocol must be ratified according to the applicable procedures in both Canada and the United States. For Canada, this means making the Protocol a part of Canadian law, by enacting a statute to that effect. The Protocol will thus be presented to Parliament in a Bill, which - as with any other Bill - both the House of Commons and the Senate must approve and which must obtain Royal Assent. The Government of Canada intends to proceed with the required Bill at an early opportunity. For Additional Information The existing Canada-United States Income Tax Convention is available on the Department of Finance website, at fin. gc. catreatiesUSAe. html . Many public libraries in Canada hold, often in their reference collection, one or more commercial editions of the Income Tax Act that also include the Convention and related materials. Information on pending legislation, including tax treaty Bills, is available through the Parliament of Canada website, at

Comments

Popular posts from this blog

Robinson forex rd 301

Szkolenia forex poznan

Rc forex grupp